Generelt gælder det, at det er bedst at være realistisk omkring, hvor meget energi du har at bruge på SoMe. Det er bedre kun at have en profil på en enkelt platform end at have en masse ”døde” profiler uden indhold. Har du en profil, bør du som minimum poste noget en gang om måneden og gerne oftere. Du kan med fordel lave en plan med mærkedage samt give dig selv besked via din kalender eller dit projektstyringsværktøj, når det er ved at være tid til at lave en ny post.
Vær altid klar over, hvad det er, du vil fortælle, og hvad du gerne vil opnå med det. Dine opslag skal helst have relevans for din målgruppe. De må også gerne være iøjnefaldende. Det visuelle aspekt har stor betydning.
Emojis er blevet en integreret del af skriftsproget. Det betragtes ikke længere som useriøst at benytte dem. Selvfølgelig skal brugen af dem tilpasses indholdet og målgruppen. De gør teksten lidt mere levende og uformel, og det skal teksten kunne bære. Faktisk er der undersøgelser, der viser, at brugen af emojis forbedrer dine resultater på de sociale medier og skaber mere respons fra brugerne.
Generelt er det bedre at gøre teksten kort og præcis, hvis det kan matches med links, der lokker læseren ind på din hjemmeside. Det er altid der, hvor du helst vil have trafikken hen. Der kan dog også være eksempler på, at lidt længere tekstbidder kan give mening, hvis du enten har en vigtig besked, der skal fortælles, eller hvis er du gang med en længere fortælling som f.eks. et dagligt julekalender-opslag, en rejseberetning eller lignende.
Det gode indhold på sociale medier kan tage mange forskellige former alt efter hvilket produkt, du sælger, og hvad dit formål med opslaget er. Du kan aktivt arbejde med at have opslag af forskellige kategorier eller indholdsfamilier. Hvis alle opslag grundlæggende har samme indhold eller opbygning, keder du dine følgere. Derfor er det smart at have forskellige værktøjer i skuffen.
Produktfortællinger kan bruges til at vise dit produkt frem og fortælle hvordan folk kan have glæde af det. Portrætter af medarbejdere, gæster eller andre kan fungere som det menneskelige indslag, hvor du gennem historier fortæller lidt om virksomhedens værdier.
Newsjacking er, når du deler andres opslag, tilføjer en kommentar om, hvorfor det er godt/relevant/interessant, og dermed tager medejerskab over det.
Konkurrencer kan være et godt værktøj til at beholde følgernes opmærksomhed, men det skal bruges med måde.