Nyhedsbreve er en form for direkte markedsføring og i virkeligheden den eneste direkte kontakt, du kan have til dine tidligere gæster og andre interesserede. Du skriver direkte ud til modtagerne, og du ejer selv adgangen til deres data. Dette står i kontrast til f.eks. Facebook, hvor du kan have nok så mange Facebook-likes, men det er Facebooks algoritme, der i sidste ende styrer, hvor meget de hører fra dig. Faktisk er det i gennemsnit kun 5,2 % af dine følgere, der ser det, når du laver et opslag (https://wearesocial.com/blog/2020/04/digital-around-the-world-inapril-2020). Bruger du en masse tid på at lave Facebook-opslag, samtidig med at du ikke har et nyhedsbrev, så bruger du sandsynligvis din tid forkert.
Du bør gå i gang med det samme, hvis du ikke har et nyhedsbrev. Jo før du begynder at indsamle emailadresser på gæster, jo bedre. Efter nogle år kan du måske have tusindvis af emailadresser – vel at mærke på folk, som aktivt har bedt om at høre fra dig – enten tidligere gæster eller folk, der har været inde på din hjemmeside for at læse om dit firma. Altså gæster, der allerede har vist, at de kan lide dine produkter.