Begge værktøjer er ganske omfattende, men til gengæld logisk bygget op. De er nemme at bruge, men der er ikke plads til en uddybende gennemgang her. Vi vil i stedet komme kort ind på de vigtigste elementer i opbygningen af dem.
Først og fremmest virker de bedst, hvis de er koblet op med din hjemmeside. Du skal have en tracker fra Google og en såkaldt Facebook-pixel installeret på din hjemmeside. Begge dele er små kodestumper, der skal indsættes på din hjemmeside (se hjemmeside-afsnittet). De bruges til at måle på brugernes interaktioner, og er f.eks. nødvendige, hvis du skal måle på, hvor meget folk har købt på baggrund af en annonce, du har lavet.
Både Facebook og Google opererer med en træstruktur, når det kommer til annoncer. Hos Facebook består det af KampagnerAnnoncesæt Annoncer. Hos Google er det Kampagner Annoncegrupper Annoncer. Hvordan du end vælger at strukturere dine annoncer, så sørg for at overholde den struktur. Før du har set dig om, kan du have mange forskellige annoncer liggende, nye og gamle, og det kan blive noget rod, hvis du ikke fra start lige har tænkt igennem, hvordan du vil strukturere dem.