Endelig er der den virkelig smarte metode til at finde nye links, - nemlig backlink search. Der er flere hjemmesider derude, der har specialiseret sig i at hjælpe dig med at finde mulige links til din hjemmeside. Et eksempel på en sådan er moz.com.
Hvis du indtaster din hjemmesides URL sådan et sted, får du en masse interessant information. For det første får du at vide, hvor høj din google rank er (0-100). Det er den måske vigtigste information du kan få, hvis du vil vide, hvordan du klarer dig SEO-mæssigt (Moz skelner her mellem ”Domain Authority”, DA og ”Page Authority”, PA. Domain Authority er scoren for dit samlede site, mens Page Authority er det samme for den specifikke underside).
For det andet vil du kunne se, hvem der linker til dig. Det kan være både interessant og overraskende at se, hvem der linker, men også hvem, der ikke gør (som måske ville kunne overtales til at begynde på det).
Men det stopper ikke der. Hvorfor ikke indtaste dine konkurrenters URL, og se hvem der linker til dem også? Det kunne være, at de fik nogle links fra steder, som lige så godt kunne sende dig et link også. Arrangerer du rejser kunne du f.eks. opdage, at din konkurrent får links fra en vaccinationsklinik eller et online katalog, som du også lige så godt kunne indlede et samarbejde med. Og når du har undersøgt dine konkurrenter, kan du gå videre med at få inspiration fra lignende firmaer i udlandet – eller fra helt andre brancher. Hvert link har betydning.
Som før nævnt er det meget vigtigt, at de hjemmesider, der linker til dig, selv rangeres højt af Google. Ligesom du kan aflæse din egen google rank, kan du også aflæse alle andres. Sørg for at undgå links fra hjemmesider med en meget lav rank. De tæller ned i regnskabet.