Vinsmagning på Aarø Vingård

Nyhedsbreve

Foto: Destination Sønderjylland

Hvorfor det er vigtigt at have et nyhedsbrev
Indsamling af emailadresser
Nyhedsbrevets indhold
Brug og opsætning af programmet Mailchimp

Nyhedsbreve er den nemmeste og billigste måde at nå frem til dine mest sandsynlige kommende gæster. Det er med andre ord en rigtig god idé at sørge for at have et nyhedsbrev. Hvis du gør det bare nogenlunde ordentligt kan det blive en vigtig del af din forretning.

Nyhedsbreve er en form for direkte markedsføring og i virkeligheden den eneste direkte kontakt, du kan have til dine tidligere gæster og andre interesserede. Du skriver direkte ud til modtagerne, og du ejer selv adgangen til deres data. Dette står i kontrast til f.eks. Facebook, hvor du kan have nok så mange Facebook-likes, men det er Facebooks algoritme, der i sidste ende styrer, hvor meget de hører fra dig. Faktisk er det i gennemsnit kun 5,2 % af dine følgere, der ser det, når du laver et opslag (https://wearesocial.com/blog/2020/04/digital-around-the-world-inapril-2020). Bruger du en masse tid på at lave Facebook-opslag, samtidig med at du ikke har et nyhedsbrev, så bruger du sandsynligvis din tid forkert.

Du bør gå i gang med det samme, hvis du ikke har et nyhedsbrev. Jo før du begynder at indsamle emailadresser på gæster, jo bedre. Efter nogle år kan du måske have tusindvis af emailadresser – vel at mærke på folk, som aktivt har bedt om at høre fra dig – enten tidligere gæster eller folk, der har været inde på din hjemmeside for at læse om dit firma. Altså gæster, der allerede har vist, at de kan lide dine produkter.

Du skal være opmærksom på GDPR-reglerne, når du indsamler emailadresser til dit nyhedsbrev. Folk skal aktivt give deres accept. Styrer du dit nyhedsbrev med en klient á la Mailchimp, vil dette ske automatisk.

Start med at bede eksisterende gæster om at evaluere din virksomhed og foreslå dem ved samme lejlighed at tilmelde sig nyhedsbrevet. Gør det derudover nemt at tilmelde sig nyhedsbrevet. Din hjemmeside skal helst have en underside eller et afsnit på kontakt-siden, hvor gæster kan skrive sig op til nyhedsbrevet. Det er også smart at have denne mulighed i hjemmesidens footer (nederst), så det kan tilgås, lige meget hvor på hjemmesiden læseren befinder sig.

Derudover kan du indsamle emailadresser ved at køre såkaldte lead-kampagner på Facebook eller ved at deltage på messer (f.eks. ved at lave en konkurrence, hvor der trækkes lod mellem de, der tilmeldte sig nyhedsbrevet under messen). Du kan også tilføje et link til nyhedsbrevet i din emailsignatur.

Det, der er vigtigt, er, at du ikke falder for fristelsen til at købe emailadresser – f.eks. gennem konkurrencehjemmesider, hvor folk kan tilmelde sig i håb om at vinde et gavekort. I modsætning til at indsamle emailadresser, hvor der allerede er foretaget en sortering ved, at folk overhovedet befinder sig på messen, så rammer disse konkurrencer meget bredt. Du ender med at betale dyrt for de få emailadresser, der rent faktisk tilhører potentielle gæster, og du risikerer at blive straffet af din nyhedsbrevsklient, hvis du får for mange afmeldinger (og det vil du få).

Grundlæggende skal du helst have noget på hjerte, når du sender et nyhedsbrev ud. Det er bedre at sende et rigtig godt nyhedsbrev ud hver anden måned end at spamme dine gæster med noget ligegyldigt en gang om dagen. Samtidig er der ingen grund til at vente længe, hvis du rent faktisk har noget godt at sende ud. Har du f.eks. flere gode Black Friday-tilbud, kan du godt sende flere nyhedsbreve ud samme dag i en kortere periode. Hvor ofte du sender nyhedsbrevet ud, er i sidste ende en individuel overvejelse. Mange steder gør det enten hver 14. dag eller en gang om måneden.

Et nyhedsbrev indeholder typisk 1-3 historier. Det kan være alt fra et nyt produkt, et særligt tilbud eller noget interessant, der sker. Du kan også bruge nyhedsbrevet som en fordelsklub, hvor de, der er tilmeldt, er de første eller de eneste, der får nogle gode tilbud. En fordelsklub kan f.eks. struktureres som et månedligt nyhedsbrev, hvor I ti af månederne sender gæsterne nogle mere generelle nyheder og to af månederne giver dem et godt tilbud. 

Selve opsætningen, administrationen og udsendelsen af nyhedsbrevet er faktisk ret nemt, hvis du bruger et værktøj som eksempelvis Mailchimp. Det er gratis at benytte, så længe du har under 2000 modtagere, og gratisversionen indeholder de vigtigste værktøjer, du skal bruge for at komme i gang. Der er dog andre krav også. Vil du f.eks. have forskellige audiences (f.eks. sorteret efter sprog, kan du ikke nøjes med gratis-versionen).

Du kan sætte specialdesignede opskrivningsformularer op på din hjemmeside eller sociale medier, så de besøgende, der tilmelder sig der, kommer direkte ind på din liste i Mailchimp (det gøres under afsnittet ”Audience” i Mailchimp.

Du kan segmentere dine modtagere i forskellige kategorier, og du får adgang til statistik på, hvor godt dine nyhedsbreve klarer sig. Du kan f.eks. se, hvor mange, der har åbnet nyhedsbrevet, hvor mange, der har klikket på et link i det, og hvor mange, der har afmeldt sig. Statistikken er vigtig, for den gør dig klogere på hvad, der virker bedst. Simple ændringer i hvordan du sætter nyhedsbrevet op grafisk, hvilken type overskrift du bruger, eller hvad du vælger som indhold, kan i nogle tilfælde fordoble antallet af interaktioner. Du kan også sætte dit nyhedsbrev op til at blive genudsendt til dem, der ikke åbnede det første gang – evt. med en ny, tilpasset overskrift.

Hvis du pludselig får mange afmeldinger, når du sender dit nyhedsbrev ud, kan det også være en indikator på, at du enten sender for mange nyhedsbreve ud, eller at indholdet ikke er spændende nok. Udover at du selvfølgelig helst ikke vil miste for mange af dine modtagere, kan det også blive et problem i forhold til Mailchimp, hvis det står rigtig skidt til. Hvis Mailchimp vurderer, at du spammer folk, kan den sætte begrænsninger op for dig, så du i en periode kan sende færre mails ud. Dette er en risiko, hvis du har betalt for dine emailadresser gennem en konkurrencehjemmeside og pludselig får 1000 afmeldinger fra folk, der reelt aldrig var interesserede i at få dit nyhedsbrev alligevel.

Du kan regne med, at det tager ca. 2-4 timer at skrive et nyhedsbrev. Første gang tager det også en time eller to at sætte din profil op. Det hele er dog ret nemt at gå til.

Når du er logget ind på Mailchimp (se afsnittet ”Sådan kommer du i gang” nedenfor), er det ret ligetil at sætte dit nyhedsbrev op. Det gøres ved at lave en eller flere skabeloner (templates), som du kan bruge til at lave de enkelte nyhedsbreve (campaigns) ud fra. Du klikker på ”Campaigns”  ”Email Templates”  ”Create Template”. Herfra kan du vælge en grundskabelon under enten ”Layouts” eller ”Themes”. Den store forskel i layout er primært, hvor mange spalter og billeder, du vil have vist. Themes giver et visuelt indtryk, mens Layouts bare viser opsætningen uden indhold. Det er smag og behag, hvad man foretrækker. Hvad du end vælger, er det meget nemt efterfølgende at ændre på.

Mailchimp er en såkaldt drag-and-drop-editor, hvor du bare trækker billede- og tekstfelter ind i nyhedsbrevet samt streger, knapper og hvad du ellers kunne tænke dig. Det er meget intuitivt at gå til. I venstre kolonne ser du nyhedsbrevet. I højre kolonne er de ting, du kan trække ind i nyhedsbrevet. Markerer du et tekstfelt, kan du redigere teksten. Markerer du et billede, kan du skifte det ud med et andet. Skal du bruge et tekstfelt mere, trækker du et ind og skriver noget tekst i det. Når du synes, at alt ser rigtigt ud, klikker du ”Save and Exit” nede i højre hjørne. Nu har du lavet en skabelon (template).

Næste skridt er at lave et egentligt nyhedsbrev (campaign). Det gøres under ”Campaigns”-sektionen, hvor du klikker på ”Create Campaign”-knappen. Vælg herefter ”Email” som forsendelsesmetode og ”Regular”. Her vælger du, hvem nyhedsbrevet er til, hvem der står som afsender, hvad overskriften skal være samt indholdet. Under indholdet (content) klikker du på ”Design email”. Her kan du så vælge ”Saved templates” og vælge den skabelon, du lavede før. Efterfølgende kan du rette i den efter behov, klikke ”Continue” og til sidst ”Send”. Du har nu sendt dit første nyhedsbrev ud.

Efterfølgende nyhedsbreve kan klares ved at gå direkte til sidste skridt, ”Create Campaign”.

Er du interesseret i at blive klogere på, hvordan dit nyhedsbrev har klaret sig, skal du bare klikke på ”Campaigns”-knappen. Her ser du alle tidligere nyhedsbreve og informationer om, hvor mange der har hhv. åbnet dem og klikket på links i dem. Mere information findes ved at klikke ”View Report”. 

Gå ind på www.mailchimp.com og klik på knappen ”Sign up free” oppe i højre hjørne. På den næste skærm udfylder du email, brugernavn og kodeord og trykker på ”Sign Up”. Du skal nu gå ind i din indbakke og klikke på det aktiveringslink, Mailchimp har sendt til dig. Du bliver ledt ind på en side, hvor du kan vælge, hvilken type abonnement, du vil have. Har du ikke en masse nyhedsbrevsmodtagere allerede, skal du bare vælge den gratis model.

Du skal nu indtaste de informationer om dit firma, som du bliver bedt om (navn, adresse osv). Som en sidste ting kan du vælge at importere dine nyhedsbrevsmodtagere med det samme. Ellers kan det også gøres efterfølgende (hvis du har nogen allerede selvfølgelig). Det gøres under ”Audience”-sektionen, hvor du trykker ”Manage Audience”  ”Import Contacts”.

Nu er du inde i Mailchimp med din nye profil. Herfra er det bare at oprette skabeloner (templates) og lave nyhedsbreve (campaigns) som beskrevet ovenfor.

Du bør have et nyhedsbrev
Du bør aktivt indsamle emailadresser gennem flere kanaler
Hav en plan for hvor tit du vil sende nyhedsbrevet ud, og hvilken type indhold det skal have.

Følg med:

Destination Sønderjylland

VisitSønderjylland © 2024
Danish