Do Digital eller Be Digital
Har man som virksomhed ikke på forhånd taget stilling til sin digitale strategi, kan det give udfordringer i hverdagen, når der kommer et nyt tiltag, en ny opdatering eller en ny kanal. Derfor giver det mening, at have en digital strategi at gå ud fra.
Do Digital eller Be Digital
I resultaterne fra undersøgelsen af den digitale udvikling i erhvervslivet i Sønderjylland bruger Kvistgaard + Hird en skelnen, du vil komme til at se meget i den kommende tid: De adskiller om du ”gør” det digitale (do digital) eller om du “er” det digitale (be digital).
At gøre det digitale kan du nok godt genkende fra dig selv: Det er, når du fra dag til dag tager stilling til at lave et opslag på sociale medier, opdatere din hjemmeside eller kigge på anmeldelser – uden at du har taget overordnet stilling til, hvorfor du gør det, og hvordan du vil gribe det an.
At VÆRE digital derimod handler om, at have taget stilling. At du har lagt en plan, og at du har en strategi eller politik omkring driften af det digitale, hvor du har afgjort hvilke ressourcer, du har, og hvorfor du vil bruge dem på netop denne måde. Det er i bevægelsen mod at VÆRE digital, at der er meget at hente for de fleste virksomheder.
Digitalisering i 2022 og frem handler dermed først og fremmest om at tage digitaliseringen alvorligt, og at der tages stilling til den. Det betyder ikke, at man som virksomhed skal være ekspert på alle områder, men man kan hjælpe sig selv og sit område ved at have taget stilling til sin digitale aktivitet: Hvad skal vi digitalt? Hvordan skal vi gøre det? Og hvor skal vi gøre det?