Stormy Weather - nødlanding i 1944
24. maj 1944, kl. 14.25, nødlander en B-17G på en mark nær Skærtoft og Myrholm, ved Nørreskoven Als, med piloten og co-piloten ombord.
Om morgenen den 9. april 1940 invaderes det danske luftrum af fly fra det tyske luftvåben, Luftwaffe, og forandres væsentligt frem til slutningen af 2. Verdenskrig.
For Sønderjyllands vedkommende betyder den tyske invasion, at de lokale flyvebaser bliver overtaget og blandt andet brugt til træningsflyvning, deraf følger også en del nødlandinger, hvor der flere gange er nævnt, at det er på grund af brændstofmangel. Mange af disse nødlandinger er kun med materiel skade til følge, men der er også beretninger om dødsfald som følge af egenbeskydning og det spektakulære fund af den hovedløse pilot i 1983.
Luftrummet passeres også af allierede fly, både på deres rute mod bombemål i Tyskland og på tilbagevejen efter indsatsen. Nogle af de allierede fly, der har været involveret i luftkampe eller er blevet ramt af ild fra FLAK batterier (Fliegerabwehrkanonen), klarer ikke turen tilbage til hjembasen i England og der er derfor en del flystyrt og mere eller mindre voldsomme nødlandinger samt indbyrdes sammenstød. For de allierede besætningers vedkommende, så endte samtlige overlevende, på nær to, i tyske fangelejre.
Den nære beliggenhed til Tyskland resulterer i fejlbombninger fra de allieredes side og det går blandt andet ud over Haderslev, Over Jerstal, Smøl og ikke mindst Tønder, hvor forvekslingen med Niebüll, har 4 dræbte og 16 sårede til følge. Sønderborg bliver udsat for bombning omkring Christian d. X's Bro dog uden større succes. Landsbyen Holm og området ved Dyvig og Mjels bliver udsat for bomber, der egentlig er tiltænkt Flensborg.
Den 13. november 1943 bliver der kastet 100 brandbomber over Rønshoved Strand Hotel, der på det tidspunkt huser 60 børn fra det udbombede Hamborg, alle deres ejendele går tabt men til alt held er der kun et barn der bliver såret.
På kortet er indsat flystyrt og nødlandinger for allierede og fjendtlige fly.
Rødt fly-ikon er ensbetydende med, at ingen af besætningen overlevede.
Gult fly-ikon symboliserer, at der både var døde og overlevende.
Grønt fly-ikon viser at hele besætningen overlevede.
Derudover er der også indsat markering for mindesmærker for allierede.
Åben eventuelt kortet på firkanten i øverste højre hjørne og få mulighed for at fravælge oplysninger.
Oplysninger vedrørende de allierede fly og besætningsmedlemmer samt mindesmærker er angivet med link til Airmen.dk, som er udarbejdet af Anders Baadsgaard Straarup på dansk og engelsk.
Data for fly og besætningsmedlemmer fra det tyske Luftwaffe er angivet med link til den engelsksprogede side, Airwar over Denmark ved Søren Christian Flensted.
Den 26. februar 1945 er et B-17 G bombefly, også kaldet Flying Fortress (flyvende fæstning), på vej hjemover efter en indsats over Berlin, da 2 af flyets fire motorer sætter ud og piloten, Robert L. Mason, vælger at foretage en nødlanding ved Højrup, nær Toftlund. Den 10 mand store besætning overlever og hvor de otte af dem ender i tysk fangenskab, så får de sidste to hjælp af en række danskere og kommer til Malmö i Sverige den 9. marts og derfra fragtes de videre og er tilbage i England den 15. marts 1945.
På en træningsflyvning vælger den tyske flyve instruktør, Josef Quarda, at foretage et skinangreb på et tysk transporttog, der netop er på vej ind på Padborg Station - det får fatale følger. Fähnrich Josef Quarda er med sine 52 sejre det man kalder et flyver-es, men den 5. marts 1945 slutter heldet, da han han leder de to andre fly ned over transporttoget. Hans fly bliver ramt af togets FLAK, bryder ud i flammer og styrter til jorden. Fähnrich Josef Quarda dør i en alder af 22 år og ligger i dag begravet på kirkegården, Friedenshügel Friedhof i Flensborg.
Luftrummet over Haderslev er skueplads for en indædt luftkamp den 12. marts 1945. Det tyske Luftwaffe angriber 4 amerikanske P51 jægerfly, der er undervejs hjem efter at have ledsaget bombefly på en indsats over Svinemünde. Det bliver et nederlag for de 3 tyske BF 109'er, der alle skydes ned og piloterne omkommer. De to yngre piloter, Adolf Hoppe på 20 år og Hans Adam, der denne dag er fyldt 24 år, styrter begge ned på landjorden, mens det sidste fly ender i en mergelgrav. Piloternes lig bjerges og begraves på kirkegården, Friedenshügel Friedhof i Flensborg.
I 1983 er man i gang med anlæggelsen af motorvejsfrakørsel 68 ved Hammelev. De lokale har fortalt, at der i det område ligger rester af et tysk jægerfly, så man mener at være forberedte på fundet, men under udgravningen viser det sig, at der stadig befinder sig et utrolig velbevaret lig i flyvraget - eller nærmere dele af det, for hovedet og identifikationsmærket (hundetegnet) mangler. Fundet af Oberfeldwebel Wilhelm Mink er et mysterium, for han har en gravsten i Flensborg og der findes foto af hans begravelse?
De tyske soldater har nok stået overfor en umulig opgave med at befri kroppen fra den dybe, vandfyldte mergelgrav. Men den 32-årige Wilhem Mink har 62 nedskydninger på sit CV og måske afleder det den ret makabre ordre der er udført. Graven i Flensborg bliver ikke genåbnet, man vælger at bisætte kroppen i de ukendtes grav på kirkegården i Haderslev.