Google opererer med et begreb, der hedder ”kvalitetsresultat”. En annonce kan få mellem 1 og 10 point i kvalitetsresultatet.
Googles annoncer sælges via auktioner, hvor annoncører byder på, hvor meget de vil betale for at få deres annonce vist. Vinderen får sin annonce vist øverst. Den endelige pris for en visning afgøres af, hvad det næsthøjeste bud er. Budprisen er dog ikke den eneste faktor, der afgør, hvem, der vinder auktionen. Google tager den pris, du er villig til at betale og ganger den med dit kvalitetsresultat, og det tal afgør, hvem, der vinder. Byder du med andre ord 99 kr. for at få en annonce vist, der har et kvalitetsresultat på 1, vil du således tabe en auktion til en, der kun vil byde 10 kr. for en annonce med et kvalitetsresultat på 10. (en samlet score på hhv. 99 og 100 point)
Kvalitetsresultatet er derfor et parameter, det er vigtigt at arbejde med. Hvis dine annoncer har en score på under syv eller til nød seks, så skal de simpelthen slettes og laves om igen (det vil typisk være den lettere måde at få en bedre score på fremfor at arbejde videre på en dårlig annonce).
En annonces kvalitetsresultat vurderes ud fra flere parametre: 1) forventet klikrate, 2) annoncerelevans og 3) landingssideoplevelse. Punkt et kan du ikke gøre det store ved. Det er en ubekendt faktor, der udregnes af Google selv. Punkt to og tre kan faktisk udtrykkes samlet med en sætning: Dine søgeord skal matche din annonce, som skal matche din hjemmeside. Sagt med andre ord: De søgeord, som du i Google Ads knytter din annonce til, skal gå igen i din annonce. Gerne flere gange – f.eks. både i titlen, brødteksten og den ”falske” link-URL, du kan skrive. Annoncens indhold skal ligeledes gå igen på den side på din hjemmeside, som annoncen linker til.
Laver du en annonce i Google Ads, hvor du gerne vil sælge billige hotelværelser, så vil du typisk vælge ”billige hotelværelser” som søgeord på annoncen. Annoncens overskrift kunne så passende være ”Billige hotelværelser”, og brødteksten kunne indeholde noget á la ”Lej billige hotelværelser hos os. Hurtig booking”. Det ville så være en god idé at linke til en underside, der ikke bare solgte billige hotelværelser, men også skrev noget á la ”Se vores udvalg af billige hotelværelser her”. Gør du disse ting, vil Google sandsynligvis vurdere, at det hele nok har noget med billige hotelværelser at gøre, og annoncen vil få en høj kvalitetsscore.
På grund af ovenstående skal du kun knytte et enkelt søgeord til hver annonce. I Google Ads er det ellers muligt at knytte en masse søgeord til hver annonce, men gør du det, kan du ikke få gentaget alle søgeordene i annoncen, hvilket vil medføre et lavere kvalitetsresultat, hvilket igen vil føre til en højere pris.